Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Káposztafélék

2010.10.23

Fejes káposzta

  A legrégebben termesztett konyhakerti növények egyike. Őshazája A Földközi-tenger környéke. C-vitamintartalma jelentős. 1-2 C-on tárolva, akár 1 évig is eltartható, magasabb hőmérsékleten 4-5 hónapig. Ebből készül a savanyú káposzta.

Vöröskáposzta

   A vörös színanyaga az élvezeti értékét növeli.

Kelkáposzta

   Tápértéke nagyobb a fejes káposztáénál, a fehérje tartama és a C-vitamintartalma is.

Karfiol

    A legkényesebb káposztaféle. Magas a C-vitamintartalma

Karalábé

   A megvastagodott gumóját és a levelét használják fel. A zsenge karalábé nyersen is fogyasztható.

Bimbóskel

   A növények szárán és a levelek hónaljában fejlődnek ki. A tápértéke a káposztafélék közül a legnagyobb. A hidegre nem érzékeny, a téli hónapokban is szedhető.

Brokkoli

   A karfiol közeli rokona, a melegre a karfiolnál kevésbé érzékeny, a hideget, a fagyot is jól tűri.

Kínai kel

   Hazai termesztését a magas biológiai értéke indokolja, könnyen emészthető, ásványi sókban gazdag

                                          Vitamintáblázat ( Forrás: Origo)
Fejeskáposzta
Magas a C-vitamin - 40 mg/100 g - és rosttartalma. Ezen kívül B1-,  B2-, niacin, biotin, foszfor, kálcium, kálium, magnézium- és nátriumforrás. Flavonoid-tartalma: 1,6 mg/100 g.
Kelkáposzta Vitaminjai: B1-, B2-, vitamin, folsav és kevesebb mennyiségben C-vitamin. Az ásványi anyagok közül káliumot, kálciumot és foszfort tartalmaz.
Vöröskáposzta Vitamin és ásványi anyag tartalma: C-, B1-, B2-, E-vitamin, niacin, biotin, foszfor, kálcium, kálium, magnézium, nátrium.
Bimbóskel Igen magas C -, vitaminforrás - 99 mg/100 g. Növényi fehérje (4,9 g /100 g) és ásványi anyag tartalma a káposztafélék között a legmagasabb. Ásványi anyagai: kálium, foszfor, kálcium és magnézium.
Kínai kel  A kínai kel fejek homokba vermelve télen több hónapig tárolhatók, fogyaszthatók, friss marad. Jellemző vitamin és ásványi anyag tartalma: C-, B1-, B2-vitamin, folsav, kálium, kálcium, foszfor.
Leveles kel Fagyálló, a hó alól is kiszedhető. Vitamin és ásványi anyagtartalma a kelkáposztához hasonló: B1-, B2-vitamin, folsav és kevesebb mennyiségben C-vitamin. Az ásványi anyagok közül káliumot, kálciumot és foszfort tartalmaz.
Brokkoli Kiemelkedően magas a C-vitamintartalma: 110 mg/100 g. Ezen kívül B2-, B1-vitamin, folsav-, kálium-, kálcium- és foszforforrás. Flavonoid-tartalma:15,4 mg/100 g.
Karalábé Magas C vitaminforrás (70 mg/100 g), a káposztafélék közül elsőnek kapható a piacon. Jellemző vitamintartalma még B1-vitamin, biotin, pantoténsav. Jellemző ásványi anyagai: kálium, kisebb mennyiségben foszfor, kalcium, magnézium, nátrium.
Karfiol

Magas a B1-, B2-, C-vitamin tartalma. Az ásványi anyagok közül kálium-, kisebb mennyiségben foszfor-, kálcium-, magnézium- és nátriumforrás.